Problem solving – istota inżyniera

Problem solving…hmmm a cóż to takiego?
Aaano okazuje się, że to jedna w najważniejszych rzeczy w firmach co pozwoli przede wszystkim poprawić jakość pracy, jakość usług, procesów i produktów. W efekcie końcowym podnosi poziom zadowolenia klientów a może nawet przyciągnie nowych…

 

 

A to jak to się robi i po co to?
Problemy to rzecz w życiu nieunikniona. Najczęściej trudna sytuacja, ponieważ wymaga od nas pewnych czynności i podjęcia ostatecznej decyzji. Pojawiają się najczęściej niespodziewanie a my próbujemy na początku “ugasić pożar” a potem? No właśnie co potem?

 

Myślę, że PROBLEM SOLVING w niejednej firmie to ciężki temat, ponieważ droga do znalezienia przyczyny źródłowej zaistniałego problemu wymaga czasu i zaangażowania nie tylko jednej głowy ale wielu głów.
Bardzo często podczas mojej kariery zawodowej zastanawiałam się, co wpływa na to, że jedna firma świetnie prowadzi politykę rozwiązywania problemów a inna nie. Jako inżynier procesu chyba najczęściej zadawałam sobie takie pytanie.

 

Wydaje się, że odpowiedź na to pytanie jest widoczna i prosta. Ale jednak nie zawsze. Zastanawiasz się wtedy, czy ty to w ogóle dobrze robisz jeżeli to nie działa.
Bo ty jako jakościowiec i Leanowiec masz motywować ludzi do tego, aby chcieli z tobą współpracować a jednocześnie aby chcieli rozwiązywać z tobą problemy….z pewnością często to słyszysz albo sam tak uważasz…

Aleeee…..

 

Po moich doświadczeniach dzisiaj wiem, że środowisko w jakim przebywasz, z jakim pracujesz i w jakim przyszło ci się rozwijać wpływa na sytuacje w firmie, ale również wpływa na Ciebie i na twoją motywacje. Nie możesz odpowiadać za to, że do tej pory nikt porządnie nie zaimplementował kultury Lean w organizacji, w której nagle przyszło Ci pracować.
Zdecydowanie łatwiej jest wprowadzić kulturę Lean do firmy od podstaw gdy nikt nie wie co to jest niż sprzątać po kimś i walczyć z buntem i niezrozumieniem.

 

Jeżeli w firmie przez najwyższe stanowiska nie jest promowana kultura Lean to nic po Twoich staraniach. Ugadasz się, nachodzisz się a i tak zawsze będzie kończyło się tak samo…
Dlatego moim zdaniem najważniejsze jest zrozumieć filozofie Lean i uruchomić w głowie LEAN THINKING. Od tego się wszystko zaczyna!

 

A więc odpowiedz sobie na pytanie….Ty jako inżynier jakości, inżynier procesów, specjalista ds. doskonalenia….A nawet kierownik Lean
Jak bardzo podkreślasz swoją role w firmie? Uważasz, że jesteś tylko inżynierem czy aż?

 

To pozwól że przypomnę Ci, czym się zajmujesz a potem sam sobie odpowiesz…A więc

1. Rozmawiasz z pracownikami (często słuchasz ich uwag a nawet pretensji zebranych z całej firmy).
2. Motywujesz ich (często jak grochem o ścianę, walczysz z ich przekonaniami – czasem jak wojna pod Grunwaldem).
3. Badasz firmę (znajdujesz problemy a jak wyrobisz sobie relacje z ludźmi to sami Ci o nich powiedzą).
4. Analizujesz problemy w poszukiwaniu przyczyny źródłowej (najczęściej to poszukujesz metody jak namówić innych żeby zrobić to wspólnie a potem dopiero wchodzimy na tory poszukiwania przyczyny źródłowej).
5. Definiujesz przyczynę źródłową i analizujesz straty jakie przynosi firmie.
6. Opracowujesz działania optymalizacyjne (rozpisujesz pełny projekt wizji i jakie straty uda się zredukować a przy okazji wyliczasz ile firma zaoszczędzi).
7. Konsultujesz z ludźmi i wprowadzasz działania testowe.
8. Nadzorujesz i kontrolujesz skuteczność tych działań i upewniasz się czy przynoszą one efekty.
9. Przygotowujesz podsumowanie dla zarządu.
10. Wdrażasz do firmy jako standard  (No i taki dodatek na koniec – redukujesz straty finansowe a może nawet przynosisz spore oszczędności).

Dalej uważasz, że jesteś TYLKO inżynierem? Bo ja uważam, że AŻ 🙂
Z tą refleksją Cię pozostawiam

 

Miłego dnia i zachęcam do śledzenia mojego bloga “Z LEANem przez świat – z życia wzięte”.
Newsletter w każdy czwartek !

Zachęcam do skorzystania z moich kursów dostępnych na platformie  dotyczących tematyki PROBLEM SOLVING (poniżej linki).

Obudź w sobie szpiega 😀

https://healthyenterprises-kursyonline.pl/courses/badanie-nieprawidlowosci-metoda-ishikawy/

https://healthyenterprises-kursyonline.pl/courses/umiejetnosc-wykorzystania-narzedzia-5why/

 

 

 

Udostępnij

Inne wpisy

Analiza i ocena ryzyka

Analiza ryzyka zgodnie z normami ISO (International Organization for Standardization) to proces, który umożliwia identyfikację, ocenę i zarządzanie ryzykiem w organizacji. Najbardziej powszechnie stosowane normy

Czytaj więcej

Zapisz się do newslettera i nie przegap nowości