Co to są te działania korekcyjne a jakie to są korygująco-zapobiegawcze?
Jedno jest pewne!!!
Działania korekcyjne oraz działania korygująco-zapobiegawcze to terminy związane z zarządzaniem jakością w kontekście produkcji i procesów biznesowych. Oba typy działań mają na celu zapewnienie, że produkty lub usługi są zgodne z określonymi standardami jakości. 💪
Czyli takim „jednym słowem” zgodne z wymaganiami klienta.! 👌
Ale jak je rozróżnić? Nazwa jakby taka podobna ! 🤔
A więc:
🍀Działania korekcyjne są podejmowane w odpowiedzi na istniejące problemy lub niezgodności, które zostały już zauważone. Mają na celu naprawienie bieżących niedociągnięć w jakości i wyeliminowanie ich na czas teraźniejszy (czyli co możemy zrobić teraz aby usunąć niezgodność) i aby produkt lub usługa została ukończona w zgodzie z przepisami i wymaganiami 👍
Przykład z życia…
Dziecko pisze dyktanda i zamiast „żółw” pisze „rzułw” !!! Wiem mocny błąd…ale prawdziwy
Co robi dziecko?
Łapie za każdym razem za korektor aby szybko zatuszować swój błąd. Okey poprawione….Ale co dalej?
Nie analizuje problemu lecz tylko go naprawia.
Czy pomoże nam to załatwić sprawę na przyszłość i zapobiec ponownym takim błędom?
A no właśnie…I tu kłaniają się działania korygująco-zapobiegawcze
🍀Działania korygująco-zapobiegawcze obejmują identyfikację potencjalnych zagrożeń lub nieprawidłowości w procesie produkcyjnym lub usługowym i podejmowanie odpowiednich działań zapobiegawczych, aby uniknąć wystąpienia problemów w przyszłości. Ich celem jest nie tylko wyeliminowanie bieżących problemów, ale także zapobieżenie ich ponownemu wystąpieniu. Poprzez systematyczne monitorowanie procesów i identyfikację potencjalnych zagrożeń, działania te przyczyniają się do poprawy ogólnej jakości produktów lub usług.
Jak to się ma do naszego przykładu?
Mamy błąd naprawiony, ale przecież nie będziemy za każdym razem ponosić dodatkowych kosztów naprawy
Więc teraz analizujemy problem i zadajemy sobie podstawowe pytanie „Dlaczego dziecko popełnia błędy”?
Oznacza to przy kolejnych ponowieniach, że ewidentnie jest problem.
Analizuj, w tym celu zastosuj pomocnicze pytania i zadziałaj w tym kierunku:
– Jak często się to zdarza? – Sprawdź historie w tym wypadku zeszyt „wstecz”
– Czy problemy pojawiają się też na sprawdzianach? – Udaj się do nauczycielki
– Czy problem pojawia się zawsze czy tylko w określonych sytuacjach. np. w pośpiechu ? Zaobserwuj dziecko przy lekcjach.
– Zapisz swoje obserwacje i poproś o dodatkowe badania przez fachowca? Przecież nie jesteś specem od tego i nie posiadasz takich narzędzi.
A następnie wraz z fachowcem podsumuj badania i ustal konieczność wprowadzenia działań korygująco-zapobiegawczych – W tym przypadku np. dodatkowe konsultacje, dodatkowe ćwiczenia czyli takie działania, które pomogą w przyszłości zmniejszyć ryzyko ponownego wystąpienia .
Mam nadzieje, że przybliżyłam Ci widoczną różnice między tymi dwoma zagadnieniami a dodatkowo morał taki, że nie sztuka wszystko wiedzieć, ale wiedzieć kto wie!
Następny NEWSLETTER już w kolejny czwartek ⭐️