Ergonomia czyli zorientowanie na człowieka

Mamy czas cyfryzacji i automatyzacji ale….są jeszcze ludzie.

Ludzie byli, są i będą w naszej cywilizacji dlatego nie możemy zapominać również o nich i o ich potrzebach, szczególnie gdy mamy na myśli pracę (w której spędzamy wiele godzin).

 

Jest pewna dziedzina nauki o której bardzo mało się mówi i słyszy…ERGONOMIA I ANTROPOMETRIA

Wiedza z tej dziedziny skupia się na potrzebach ludzkich – fizjologicznych, psychicznych, fizycznych i społecznych.

To nauka która ma na celu optymalne dostosowanie:

🔵Narzędzi

🔵Urządzeń

🔵Maszyn

🔵Technologii

🔵Stanowisk pracy

👉Do potrzeb człowieka. 👩‍🏭

 

Celem Ergonomii i Antropometrii jest poznanie potrzeb i oczekiwań klienta, ale również pracownika w badanej organizacji.

Zmysły, które są wykorzystywane do zaspokojenia tych potrzeb to:

 

Projektowanie nowych produktów dla klientów jak również stanowiska pracy dla pracowników powinny być dostosowane do ich fizycznych wymagań biorąc pod uwagę zdrowie, komfort i oczekiwania. 🖖

 

A jakie narzędzie najczęściej jest wykorzystywane  do badań opinii z otoczenia? 🗣

 

Mapa empatii – narzędzie, które pozwoli na zebranie istotnych informacji odnośnie produktów istniejących na rynku, ale również pomoże to przy projektowaniu innowacji. 🤝

Ale tak jak wspominałam…klient klientem, ale nie zapominajmy o pracownikach (szczególnie tych na liniach produkcyjnych) – To narzędzie również świetnie sprawdzi się przy optymalizacjach stanowisk. 💪

 

 

Dobry projekt jest oparty na głębokim zrozumieniu osób, dla których opracowuje się rozwiązanie. Mapa empatii jest jednym z narzędzi wspomagających analizę obserwacji, a także sprzyja zauważaniu nieoczekiwanych spostrzeżeń. Umożliwia przeprowadzenie ustandaryzowanej analizy potrzeb. Mapa składa się z czterech elementów symbolizujących inną cechę, niezbędną do określenia życzeń konsumenta.

 

❌A czego boi się klient/pracownik/człowiek?

Bóle. ❗️ Z analizy wyłaniamy takie uczucia jak strach czy niepokój, a co za tym idzie definiujemy zmartwienia trapiące klienta/pracownika, a także określamy przeszkody, które należy pokonać aby osiągnąć zakładany cel oraz czynniki ryzyka, które powinno się wyeliminować.

✅ Radość – to opis wszystkich pozytywnych kwestii, z którymi badany spotyka się w codziennym życiu. Z analizy wyłaniamy wszystkie czynniki motywujące oraz oceniamy ich wpływ na osiągnięcie sukcesu.

A więc głównym celem w optymalizacjach to redukcja poziomu niezadowolenia a podnoszenie komfortu.

❓Z czym jeszcze jeszcze wiąże się ERGONOMIA?

Jak to połączyć z Leanowym myśleniem?

❓A jak się to je z ISO?

Już niedługo premiera nowego kursu online. ERGONOMIA w produktach i stanowiskach pracy 😉

Jeżeli zainteresował Cię temat, napisz do mnie daj opinie 😀

 

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij

Inne wpisy

Słowniczek Lean

Moi drodzy,☺️ Czy znacie koncepcje Lean? 🤗 A może jest to dla Was zupełnie nowy i obcy świat a wy gubicie się w różnych definicjach słysząc je w swoich

Czytaj więcej

Analiza Pareto i diagram Ishikawa

❌Reklamacje, zgłoszenia, niższa sprzedaż, ciągłe problemy w procesach logistycznych/produkcyjnych? ❓A jak często wykonujecie w organizacjach analizę metodą Ishikawa? ❓ ❓Jak często identyfikujecie

Czytaj więcej

Zapisz się do newslettera i nie przegap nowości