Mamy czas cyfryzacji i automatyzacji ale….są jeszcze ludzie.
Ludzie byli, są i będą w naszej cywilizacji dlatego nie możemy zapominać również o nich i o ich potrzebach, szczególnie gdy mamy na myśli pracę (w której spędzamy wiele godzin).
Jest pewna dziedzina nauki o której bardzo mało się mówi i słyszy…ERGONOMIA I ANTROPOMETRIA
Wiedza z tej dziedziny skupia się na potrzebach ludzkich – fizjologicznych, psychicznych, fizycznych i społecznych.
To nauka która ma na celu optymalne dostosowanie:
🔵Narzędzi
🔵Urządzeń
🔵Maszyn
🔵Technologii
🔵Stanowisk pracy
👉Do potrzeb człowieka. 👩🏭
Celem Ergonomii i Antropometrii jest poznanie potrzeb i oczekiwań klienta, ale również pracownika w badanej organizacji.
Zmysły, które są wykorzystywane do zaspokojenia tych potrzeb to:
Projektowanie nowych produktów dla klientów jak również stanowiska pracy dla pracowników powinny być dostosowane do ich fizycznych wymagań biorąc pod uwagę zdrowie, komfort i oczekiwania. 🖖
A jakie narzędzie najczęściej jest wykorzystywane do badań opinii z otoczenia? 🗣
Mapa empatii – narzędzie, które pozwoli na zebranie istotnych informacji odnośnie produktów istniejących na rynku, ale również pomoże to przy projektowaniu innowacji. 🤝
Ale tak jak wspominałam…klient klientem, ale nie zapominajmy o pracownikach (szczególnie tych na liniach produkcyjnych) – To narzędzie również świetnie sprawdzi się przy optymalizacjach stanowisk. 💪
Dobry projekt jest oparty na głębokim zrozumieniu osób, dla których opracowuje się rozwiązanie. Mapa empatii jest jednym z narzędzi wspomagających analizę obserwacji, a także sprzyja zauważaniu nieoczekiwanych spostrzeżeń. Umożliwia przeprowadzenie ustandaryzowanej analizy potrzeb. Mapa składa się z czterech elementów symbolizujących inną cechę, niezbędną do określenia życzeń konsumenta.
❌A czego boi się klient/pracownik/człowiek?
Bóle. ❗️ Z analizy wyłaniamy takie uczucia jak strach czy niepokój, a co za tym idzie definiujemy zmartwienia trapiące klienta/pracownika, a także określamy przeszkody, które należy pokonać aby osiągnąć zakładany cel oraz czynniki ryzyka, które powinno się wyeliminować.
✅ Radość – to opis wszystkich pozytywnych kwestii, z którymi badany spotyka się w codziennym życiu. Z analizy wyłaniamy wszystkie czynniki motywujące oraz oceniamy ich wpływ na osiągnięcie sukcesu.
A więc głównym celem w optymalizacjach to redukcja poziomu niezadowolenia a podnoszenie komfortu.
❓Z czym jeszcze jeszcze wiąże się ERGONOMIA?
❓Jak to połączyć z Leanowym myśleniem?
❓A jak się to je z ISO?
Już niedługo premiera nowego kursu online. ERGONOMIA w produktach i stanowiskach pracy 😉
Jeżeli zainteresował Cię temat, napisz do mnie daj opinie 😀